V treťom nedeľňajšom rozhovore sa budeme spoločne s Rasťom Kiavčinom venovať digitálnemu marketingu. Rasťo Kiavčin je 26 ročný marketér, ktorý je už šesť rokov vo fachu. Aktuálne vedie social media tím dvojky na svetovom trhu v Indoor cyklistike. Spolupodieľa sa na vývoji brandu a vedie video produkcie. Okrem toho má najväčšiu monetizovanú komunitu pre tvorcov obsahu na Slovensku – v krajine, kde sa platený obsah ešte len rozbieha a väčšina tvorcov sa ho bojí robiť. Viac ako 420 digitálcov vzdeláva každý mesiac v marketingu a približuje im ho cez členstvo dostupné pre každého. Prednáša, školí, konzultuje, veľa obsahu tvorí a konzumuje. To je Kiavčin.

Môžeš na úvod uviesť príklad úspešnej digitálnej marketingovej kampane, ktorú si v minulosti viedol a kľúčové stratégie, ktoré prispeli k jej úspechu?

„Je to jedna, ktorej súčasťou som doteraz. Nechcem uvádzať niečo, čo sa udialo v minulosti a skončilo. Pretože marketing by mal byť nikdy sa nekončiaci proces. Kampaň sa volá Keep Going, jej súčasťou bol aj spot, ktorý sa v čase publikácie stal kraftom s najlepším hodnotením medzi českými kreatívcami. Vysielal sa na Eurosporte, GCN a vlastne všade možne po svete počas Tour de France 2023. Tu je behind the scenes. Keep Going je krásny strategický smer. Platforma, ktorá otočila predtým nevýraznú značku ROUVY hore nohami. Nerobil som na nej sám – maká na tom tím o viac ako 30 ľuďoch – a netýkala sa len sociálnych sietí. Práve preto ju tu vyťahujem! Iba sociálne siete ťa totiž nezachránia. Marketing je komplexný proces, ktorý treba budovať všade, kde klient príde do styku so značkou. Práve komplexnosť, strategickosť a hravosť tejto kampane ma veľmi baví a budujeme na nej v ROUVY doteraz.“

Digitálny marketing - Rasťo Kiavčin

Ako meriaš úspech marketingovej kampane na sociálnych sieťach?

„Meriam to na týždennej báze. Odrážam sa, samozrejme, od dát, ktoré zozbieram za ten týždeň priamo z nástrojov ako Facebook či Instagram analytika. Zbieram dosah, mieru interakcie, kliky na web, konverzie, ale aj pokročilejšie metriky, ako konverzná miera profilu. Kto chce vedieť, ako sa počíta, nech skúsi vysvetlenie nájsť na mojom profile na Instagrame. Mágia ale prichádza až v druhom kole – lebo dáta bez kontextu sú len čísla. Keď mám čísla zapísané v tabuľke, porovnávam si ich s tým istým obdobím rok dozadu alebo s predchádzajúcim týždňom. Kontext potom interpretujem v tzv. 5/15 reporte. Je to nesmierne užitočný rýchly nástroj, ktorý mi pomáha vysvetliť môjmu šéfovi, že prečo robíme napríklad meme marketing. Odporúčam si o tomto nástroji poriadne pogoogliť.“

Digitálny marketing - Rasťo Kiavčin

Každý mesiac tvoríš pre svojich Digitálcov nový kurz. Povedz nám, kto sú Digitálci, ako vznikol tento nápad a koľko času Ti zaberie vytvorenie jedného kurzu?

„Digitálci sú moja odpoveď na predražené kurzy marketingu na internete a všetkých tých „guru“ na Instagrame, ktorý zarobili 10 000 eur jedine z toho, že učia druhých ľudí ako zarobiť 10 000 eur na internete. Hnevá ma tá absurdnosť. Verím, že marketing nie je veda a dá sa učiť kontinuálne a po kúskoch. Tak, ako v digitálcoch. Každý mesiac nemáme len jeden kurz. Sú tam QnA konzultácie pre digitálcov, podcasty, pozývame si špičku marketingu vysvetliť nám nejakú z tém. Máme tam kurzy na to, ako robiť reels, ale aj ako robiť samotný biznis na internete. Nestojí to stovky eur, ale 10 eur. Verím, že to je jedna z najlepších investícií, ktoré môže človek hladný po vzdelávačkách v marketingu spraviť. Digitálci bežia na herohero a ja som asi jedným z 5-10 Slovákov, ktorým sú ľudia ochotní zaplatiť za obsah peniaze. Aktuálne je nás tam cez 400, čo je šialené. Ale neulietavam si na tomto čísle. Skôr ma teší to, koľko ľudí už pochopilo, že to ide aj inak – a zároveň, že aké dôležité je vzdelávanie dlhodobé, nie jednorázové. Vytvorenie jedného kurzu zaberie tak jeden víkend-dva na prípravy a potom samotnú hodinku-dve stresu. Všetko si to ale vyžaduje rozsiahle plánovanie dopredu. Obsah v digitálcoch mám už teraz naplánovaný do konca tohto roka a máme sa na čo tešiť.“

Digitálny marketing - Rasťo Kiavčin

Nezabudnite sa pripojiť na online vysielanie v nedeľu (21.1.2024) o 16:30hod.